Wednesday, March 28, 2007

Listefeber!

Etter en liten pause i mitt forhold til bloggen er det nå på tide å blåse friskt på en sliten gnist. Utallige ganger har jeg og Erlend, eller andre venner og kjente, diskutert hvilke komiserier som er de beste på TV. Her er spekteret vidt og meningene ditto. Jeg vil nå presentere min topp 5 og jeg forventer både ris og ros, forhåpentligvis mest av sistnevnte.

Iallefall:


1. Friends! Ingen over, ingen ved siden!

I alle mine pubertale år har friends vært en gjenganger. Fast rutine, enten det var annenhver tirsdagskveld eller en fast sekvens i "Happy Hour". Uansett var dette programmet å se. Jeg koste meg gløgg ihjel og droppa gjerne både bordvers og varm mat for en halvtime med Joey, Chandler, Ross og de jentene. Makan til rollespekter og kvalitetsskuespillere skal man lete lenge etter. Det er så gjennomgående bra skuespill og gode replikker som gjør dette til en suksess sesong på sesong. Fremdeles er det en god middag og friends på TV som piffer ettermiddagen opp til det lille ekstra!



2. Seinfeld! En bagatell her og en bagatell der, det er fort SEINFELD!
Dette året har Seinfeld vært fast program til kvelds/nattmaten for meg og Lars. Helt fra rødming pga Georges oppførsel til hikstelatter for Kramers utallige påfunn. Fra "The Office" sin flauhetsfølelse til gapskratt over en lav sko! Her finner vi alt ihop. Det hele starter ofte med en eller flere bagateller. For Jerry, Elaine og George blir dette langt fra bagateller, men derimot store problemer som står i fare for å ødelegge livsforløpet til alle sammen. Og Kramer er Kramer. Storslått!



3. Kongen av Queens! Doug, makes people laugh!
Egentlig en ganske klassisk komiserie med gode situasjoner og artige kommentarer, men skuespillerne gjør forskjellen! Med Doug og Arthur i spissen blir dette en fantastisk komedie som kan fordøyes av alle. Tjukkas vitser myntet på Doug og Arthurs evindelige rop om oppmerksomhet og tilstedeværelse. Jeg ler meg skakk!



4. M*A*S*H! For mange den store overraskelsen?
Men ikke for meg. Riktignok er det en stund siden denne storslagne serien gikk på TV, men den er langtifra glemt. Iallefall hos meg. Med Hawkeye (Alan Alda) i spissen fulgt på av Hotlips, Radar og Frank blir dette en serie med uforglemmelige situasjoner og gode kommentarer. Det finnes flust av disse men jeg nøyer meg med èn:

"I've eaten a river of liver and an ocean of fish! I've eaten so much fish, I'm ready to grow gills! I've eaten so much liver, I can only make love if I'm smothered in bacon and onions"

Hawkeye


5. Scrubs! Den trengte litt fordøyelse...

Men så kom den, og sånn som den gjorde inntog i mitt humorunivers! Såpass begeistret er jeg nå for denne halvsære og bissarre serien at den akkurat nå er på vei til å bli nedlastet. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si om Scrubs. Det er sært, spesielt i starten, men vokser etterhvert enormt. Med utrolig festlige rollefigurer og til tider hysterisk morsomme situasjoner blir dette en serie som med tid og stunder kanskje klatrer enda noen plasser på min liste. Hvem vet...


1 comment:

Torbjørn Glimsdal said...

Frekke saker, Øyst! Jeg liker kåringa ... la listefeberen regjere! =)